ELFQUEST
FORUM ARCHIVE     ABOUT EQ     READ ONLINE     SHOP    
ABOUT     READ     SHOP    

LivietheLurker

Da kan jeg fortsette trenden. Jeg blir 30 i oktober, og jeg oppdaget Elfquest da jeg var ca 11. Alvefolket nr. 3 ble kjøpt som lesemateriale da jeg og familien min reiste på ferie til England, men ung og dum som jeg var ble det kastet da vi skulle reise tilbake. Heldigvis kjøpte jeg nr. 5 vel hjemme i Norge, og så glemte jeg av hele greia, helt til nr. 6 kom ut.

Dermed så var jeg hekta, jeg hang utenfor butikken til stadighet, i håp om at et nytt nummer hadde kommet ut. Jeg bestilte det jeg manglet fra Semic, slik at jeg hadde hele serien, og fikk til slutt samlet opp nr. 1-28. I mellomtiden fikk jeg vite at samlebøker på amerikansk ble solgt, men det varte flere år før jeg fant dem. Det var først da jeg var 18-20 at jeg fikk vite at en liten tegneseriebutikk i Ålesund solgte disse; det var snakk om de innbundne bøkene fra Father Tree Press. Jeg kjøpte/bestilte alle, pluss New Blood-samlingen, Hidden Years-samlingen, Bed Time Stories-samlingen og the Big Elfquest Gatherum. Butikken er dessverre nedlagt nå. En liten stund i denne perioden åpnet en Dreamland-butikk seg i Ålesund, og jeg kjøpte villig vekk Elfquest vol. 2 bladene, og Elfquest-CDen, selv om jeg ikke hadde peiling på hva som hadde skjedd etter Kings of the Broken Wheel. Dessverre stengte butikken relativt snart (dumme ålesundere som ikke ville kjøpe noe!), før jeg hadde fått komplett samling med Elfquest vol. 2.

Studiene mine tok meg til Bø i Telemark, der jeg fikk mine beste venner, blant annet en som hadde (og har) greie på datamaskiner. Han bestilte de 2 første Blood of Ten Chief-antologiene til meg. Bø er bare 2 timer fra Oslo med tog, og jeg fikk vite om Avalon, Dreamland og viktigst av alt, Outland! Da jeg kom inn på Outland, viste vennene mine meg hvor de hadde Elfquest hen. Det er uvisst hvem som ble gladest den dagen; jeg som fant blader fra så godt som alle seriene, eller Outlands-folkene som plutselig fikk over 1000 kr i kassen. På Outlands sa de at de kunne abonnere på Elfquest, vol. 2 for meg, og prøve å bestille blader fra de andre seriene. Lykke!

Så begynte jeg å studere i Oslo. Foruten Outland og Avalon, ble bruktbutikken Lucky Eddies en god alliert; jeg fant masse blader og bøker der. Så oppdaget jeg eBay, og gamle publikasjoner som butikkene hadde vanskelig for å få tak i ble plutselig tilgjengelig.

Det var det!